Nyheter

Hur casinon lockar till sig återkommande spelare

Det kommer antagligen inte som en överraskning att ett casinos främsta mål med sin verksamhet är ett ha ett ständigt pågående intåg av nya kunder. Företag använder marknadsföring för att säkerställa en ständigt tillväxt av verksamheten genom att dra till sig nya användare och behålla gamla. Man behåller kunder genom att erbjuda ett stort spelutbud, till exempel som Hajper och man lockar till sig nya genom aggressiv marknadsföring. Stor del av den kraft som läggs på verksamheten går åt till dessa aktiviteter och det märks! – inte minst när det kommer till den ständiga spelreklam vi ser runtomkring oss på TV och på gatuaffischer.

Bra erbjudanden

Vid det här laget har du säkert sett reklam som utlovar free spins och välkomstbonusar i olika format. Detta är en typ av marknadsföring som ingår i en bredare strategi att få casinot att verka bemötande och inbjudande mot kunden. Eftersom varje svenskt licenshavande spelföretag enbart får erbjuda en bonus per registrering oavsett hur många varumärken och hemsidor som finns, har bonusar fått lite av en begränsad effekt på den svenska spelmarknaden. Vana spelare hoppar dock fortfarande från casino till casino för att maximera nyttan de kan dra av bonusarna, men i stället för att hoppa mellan varumärken som ägs av samma företag, hoppar dem mellan casinon som ägs av olika huvudföretag. Detta ger spelare incitament att pröva nyare casinon och ger småföretagen som precis kommit in i branschen bättre möjlighet att locka till sin en kundkrets.

Marknadsföring mot yngre

Även om det är moraliskt tvetydigt, förändrar inte det faktumet att casinon ofta riktar sin marknadsföring mot yngre. Pengar är pengar, oavsett om det kommer från studentens eller pensionärens plånbok. Anledningen att stort fokus ligger på att marknadsföra sig mot yngre personer är att dessa har potential att spela under en längre andel av sitt liv.

Om man omvandlar en ung person till en regelbunden spelare, har man vunnit mer än om man omvandlat någon som är äldre. Större del av den ungas totala livsinkomst kommer gå till casinot. Det är också enklare att övertyga yngre personer att ta risker, vilket casinon förlitar sig på som en evig lockelse inbakad i reklamerna. Det handlar om spänning, drama och hjärtklappning – någonting som unga är mer benägna att söka sig till från första början.

Däremot har det utvecklats en ganska gemensam skepticism hos yngre som har gjort marknadsföringen något svårare. Därför fokuserar spelföretagen allt större kraft på sociala medier som Youtube och Instagram i stället för TV som unge i allt mindre utsträckning använder nuförtiden.

Nyckeln bakom ett casinos framgång ligger främst i dess förmåga att marknadsföra sig mot potentiella kunder. Det bästa sättet att göra detta på är att vara så aggressiv som möjligt, alltså att få så många ögon på din reklam som möjligt. Detta är anledningen att du ser casinoreklam nästan överallt, speciellt i form av gatuaffischer och på TV. Konkurrensen är dessutom mycket hård, vilket motiverar företag i branschen att ”vinna” potentiella kunders uppmärksamhet innan konkurrenter.

Most read

Load more